Počúvať
Hity vášho života
Rádio Melody

Existuje na Venuši život? Vedci na nej našli niečo, čo to naznačuje!

Na Venušu poslala NASA sondu naposledy pred vyše 30-timi rokmi.

Tím vedcov z univerzity vo waleskom Cardiffe objavil v atmosfére Venuše fosfán. Je to plyn, za ktorého prítomnosť na Zemi môžu výhradne živé organizmy.

Odborníci však upozorňujú, že to ani zďaleka nepotvrdzuje existenciu života na Venuši.

Štúdia o novom objave vyšla vo vedeckom časopise Nature Astronomy.

Chemický „podpis“ jedovatého plynu fosfánu (PH3) objavili vedci v atmosfére našej najbližšej susednej planéty za pomoci dvoch veľkých rádioteleskopov, jedného na Havaji a druhého v Čile.

Plyn, ktorý sa skladá z jedného atómu fosforu a dvoch atómov vodíka, produkujú mikroorganizmy v črevách zvierat, napríklad tučniakov či jazvecov. Vzniká ajv prostrediach chudobných na kyslík, akými sú močiare. Ďalším zdrojom PH3 na našej planéte je priemyselná výroba. Počas prvej svetovej vojny sa používal ako jed.

Odborníci, ktorí sa na štúdii nepodieľali, ale aj jej autori však upozorňujú, že tento objav má skutočne ďaleko od dôkazu existencie života na druhej planéte slnečnej sústavy.

„Venuša je peklo. Venuša je istým diabolským dvojčaťom Zeme,“ povedal spoluautor štúdie a astrofyzik David Clements.

Venuša je však „peklom“ len na povrchu. Podľa ďalšej spoluautorky Seagerovej by sa mohol fosfán teoreticky vytvárať približne 50 kilometrov nad jej povrchom, v hustej vrstve oblakov oxidu uhličitého, ktorá ma približne izbovú teplotu. V tejto vrstve sa nachádzajú aj drobné kvapôčky, ktoré okrem kyseliny sírovej obsahujú tiež malé množstvo vody.

Na Venušu poslala NASA sondu naposledy v roku 1989. V súčasnosti však plánuje dve misie, z ktorých jedna s názvom DAVINCI+ by mala začať skúmať atmosféru tejto planéty už v roku 2026.

Zdroj: TASR

Mobilná aplikácia rádia Melody

Rádio Melody a hity tvojho života aj v mobile! Aplikácia obsahuje možnosť "castovania" cez Google Chromecast.