Čo s tým? Je možné ich vrátiť?
Vianočný darček kúpený cez internet, ktorý sa obdarovanému nepáči, je možné vrátiť do 14 kalendárnych dní – bez udania dôvodu. Umožňuje to zákon, keďže si tovar kupujúci nemohol predtým vyskúšať priamo na mieste.
Ak ste si teda "darček" vyzdvihli napríklad 23. decembra, môžete odstúpiť od zmluvy s internetovým obchodom až do 6. januára budúceho roka a dostane naspäť peniaze. Predávajúci má povinnosť vrátiť všetky platby, ktoré od zákazníka prijal, vrátane nákladov na dopravu, dodanie či poštovné.
V rámci 14-dňovej lehoty má človek právo si darček rozbaliť a odskúšať ho. Kupujúci však podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC), Jozefa Dvorského, zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru.
"Ak si teda niekto kúpi v internetovom obchode fotoaparát tesne pred dovolenkou, nafotí tisíc záberov, a po dvoch týždňoch sa ho rozhodne vrátiť, nemal by byť prekvapený, že to nebude považované za odskúšanie tovaru, ale za jeho bežné používanie a vrátenie bude spojené s povinnosťou finančnej kompenzácie kupujúceho predávajúcemu," uviedol príklad Dvorský.
Pri vrátení výrobku kúpeného cez internet exituje niekoľko výnimiek. Podľa Jozefa Dvorského napríklad nie je možné vrátiť tovar, ktorý bol vyrobený podľa osobitných požiadaviek kupujúceho. Môže to byť napríklad šperk; ak ho internetový obchod nemá bežne v ponuke, ale na žiadosť zákazníka mu ho zabezpečí, nie je možné taký tovar vrátiť.
Vrátiť tiež nemožno CD či DVD nosiče alebo počítačové programy, ktoré si kupujúci rozbalil. Ale napríklad ani noviny, časopisy alebo služby, ktoré si ľudia cez internet kúpili a tieto boli so súhlasom kupujúceho poskytnuté pred uplynutím 14-dennej lehoty. Možnosť vrátenia sa nevzťahuje ani na zmluvy o ubytovaní, doprave alebo stravovaní, kde sa predávajúci zaväzuje poskytnúť ich v dohodnutom čase alebo lehote. Ide napríklad o wellness a relaxačné pobyty, víkendové pobyty či vyhliadkové lety balónom.
Tieto pravidlá sú podľa slov Jozefa Dvorského prevzaté z legislatívy Európskej únie a platia na 100 % len v prípade, ak ľudia darčeky nakupovali v slovenských internetových obchodoch, prípadne v obchodoch z členských krajín EÚ. Ak daný obchod prevádzkuje slovenská firma, ktorá je registrovaná v slovenskom obchodnom registri. Niektoré obchody môžu mať svoje stránky v slovenčine, ale ich sídlo môže byť napríklad v Severnej Amerike. "V takýchto prípadoch sa na internetový obchod nevzťahuje slovenská legislatíva, ale legislatíva príslušnej krajiny, ktorá môže byť diametrálne odlišná," dodal Dvorský.
Zdroj: TASR
Photo: pixabay.com